|
|
 |
| LOTNISKO W POLSKIEJ NOWEJ WSI |
 |
| Samolot na lotnisku Neudorf. Budowa lotniska rozpoczęła się w 1936 r. Oficjalnie miało to być jedno z wielu budowanych w tej części Śląska lotnisk sportowych (Fliegerhorst Neudorf O/S.), ale planowanych przez Naczelne Dowództwo Wehrmachtu i umiejscawianych w miejscach ważnych strategicznie. Obszar pod przyszłe lotnisko zakupiono z rąk prywatnych oraz od Nadleśnictwa Tułowice (Oberförsterei Tillowitz). Miejsce z trzech stron było otoczone lasem, a kilka stojących tam budynków mieszkalnych wykupiono, mieszkańcom natomiast wybudowano domy w innej części wsi. Pole startowe miało powierzchnię 800 na 750 metrów, powstało wiele drewnianych baraków, stawianych na granitowo-ceglanych podmurówkach (w jednym znajdowało się kasyno oficerskie, w innym szpital polowy i izba chorych). Do lotniska doprowadzono nitkę kolejową, która łączyła się z linią Opole - Nysa. Na obrzeżach powstały 23 bunkry-magazyny (Munitionslager) na amunicję oraz bomby lotnicze. Następnie wybudowano trzy hangary tunelowe stalowe i jeden drewniany, liczne pomieszczenia zaopatrzeniowe, zbiorniki na materiały płynne oraz duże zaplecze gospodarczo-kwaterunkowe. Uroczystego otwarcia dokonano w 1937 r. W 1939 do Fliegerhorst Neudorf O/S. przeniesiono tzw. "sportową Grupę Lotniczą" (Lutfsportgruppe) z lotniska Jeżów Sudecki (Grunau). W trakcie kampanii wrześniowej z lotniska startowały samoloty i bombowce. Wł. Damian Pinisz |
| miejscowość |
powiat |
data wykonania zdjęcia |
Polska Nowa Wieś |
Opole |
ok. 1939 r. |
Neudorf |
Oppeln |
|
|
Zabrania się kopiowania i publikowania zdjęć i tekstów w całości lub w części w internecie, prasie i innych mediach bez pisemnej zgody. Wszelkie zamieszczone materiały są własnością Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu lub osób trzecich.
|
|